Jakie powinny być wyszukiwarki w sklepie internetowym?

Właścicielom sklepów internetowych zależy na tym, by ich serwis był w pełni profesjonalny – przejrzysty, funkcjonalny i intuicyjny. Dbają więc o wysoką estetykę prezentacji produktów, właściwy podział na kategorie i podkategorie, itp. Część sprzedawców bagatelizuje jednak wyszukiwarkę, która – jak się okazuje – jest jednym z kluczowych elementów sklepu internetowego. To błąd, ponieważ z narzędzia, które ma ułatwić poszukiwanie określonych produktów w asortymencie, korzysta spore grono internautów.

Jeżeli statystyki wskazują na wzmożony ruch w sklepie internetowym, który jednak nie przekłada się na wysoką konwersję, warto poznać tego przyczynę. Choć niekiedy będzie to po prostu niedopasowany do oczekiwań asortyment, niekiedy rezygnacja z zakupów spowodowana jest nie znalezieniem produktu. O ile niezłożenie zamówienia faktycznie wynika z nieobecności towaru w ofercie jest jeszcze do zniesienia, o tyle wyjście ze sklepu z powodu nie dotarcia do produktu, który jest w asortymencie powinno być dla właściciela sklepu sygnałem alarmowym.

Profesjonalna wyszukiwarka jest więc w branży e-commerce niezwykle ważna i jej znaczenia nie można tak po prostu ignorować.

Cechy dobrej wyszukiwarki w sklepie internetowym

Na parametry dobrej wyszukiwarki w sklepie internetowym – takiej, która będzie funkcjonalna – składa się kilka czynników.

1. Położenie wyszukwiarki

Podstawą jest umieszczenie wyszukiwarki w takim miejscu, by była zauważalna dla użytkowników. Należy unikać takiego położenia, które jest zwykle kojarzone z miejscem na banery reklamowe – na samej górze czy w prawej kolumnie.

Poniżej przykład niefortunnego ułożenia wyszukiwarki:

oraz akceptowalnego położenia wyszukiwarki:

2. Przejrzystość komunikatu

Osoba korzystająca z wyszukiwarki, musi dokładnie wiedzieć, co ma zrobić. Komunikat musi być jasny i czytelny. Dlatego nie zaleca się wykorzystywania – jako przycisk akcji – samej ikony lupy. Znacznie lepiej prezentuje się button z wyraźnym komunikatem „szukaj”.

Przykład niejasno komunikującego przycisku akcji przedstawiamy poniżej:

Tutaj przykład przycisku akcji, który wygląda poprawnie:

Wykonanie określonej czynności ułatwia także podpowiedź wpisana w polu wyszukiwarki, np. „Wpisz nazwę produktu” albo „Wpisz, czego szukasz”.

Poniżej przykłady:

 

3. Sugerowanie produktów

Dobrze, jeśli wyszukiwarka będzie posiadała opcję podpowiedzi produktów (tzw. autosugestia). Dzięki temu użytkownikowi, po wpisaniu kilku pierwszych liter, wyświetli się lista artykułów, których może poszukiwać.

4. Aktualna baza produktów

Cechą dobrej wyszukiwarki w sklepie internetowym powinno być wyświetlanie wyłącznie aktualnej bazy produktów. Niekiedy zdarza się zaprezentować użytkownikowi artykuły, które są już niedostępne w sprzedaży.

Ważne jest także, by najbardziej dopasowane wyniki pojawiały się na samej górze listy.

5. Szybkość pojawiania się wyników

Każda wyszukiwarka w sklepie internetowym, jeśli ma być funkcjonalna, powinna szybko zwracać linki. Im wolniej będą ładować się wyniki wyszukiwania, tym większe prawdopodobieństwo, że klient straci cierpliwość i zrezygnuje z zakupów.

6. Wyszukiwanie po określonych parametrach

Ważne jest, by narzędzie pozwalało na wyszukiwanie produktów, z uwzględnieniem konkretnych parametrów, np. ceny. Dobrym rozwiązaniem może być opcja wyszukiwania zaawansowanego, która pozwala na zawężenie wyświetlanych wyników.

To w zasadzie najważniejsze cechy, jakimi powinny charakteryzować się funkcjonalne wyszukiwarki w sklepie internetowym. Warto na nie zwrócić uwagę, by ułatwić użytkownikowi poruszanie się po witrynie. To z pewnością wpłynie na mniejszy odsetek rezygnacji z zakupów, a co za tym idzie – poprawę wyników sprzedaży.

Zależy Ci na stworzeniu profesjonalnego sklepu internetowego? Skontaktuj się z nami w celu uzyskania bezpłatnej wyceny projektu.