Tworzenie stron internetowych jest procesem, który wymaga przygotowania planu. Można porównać go z budową domu – najpierw trzeba wstępną koncepcję, mieć projekt, postawić fundamenty, a dopiero potem przystąpić do właściwej budowy. Zaś wtedy, gdy prace dobiegną końca, będzie można wprowadzić się do domu.
Tak samo jest ze stroną internetową – potrzebna jest ogólna koncepcja i jej projekt, odpowiednia szata graficzna. Dopiero potem można przystąpić do procesu tworzenia kodu i oprogramowania. Ostatnim etapem będzie testowanie oraz wdrożenie i uruchomienie strony www w sieci.
Ale od początku…
Krok 1. Pomysły i oczekiwania, czyli ogólna koncepcja
Pierwszym etapem jest zebranie niezbędnych informacji od Klienta. Chodzi o to, by poznać jego oczekiwania i wizje co do mającej powstać witryny. Tylko on najlepiej zna potrzeby swoich potencjalnych klientów, które tworzona strona www miałaby odzwierciedlać. Naszym zadaniem jest jak najwierniejsze odtworzenie wymagań tak, by witryna faktycznie spełniała oczekiwania.
Na tym etapie poddajemy również swoje pomysły, jednak to propozycje naszych Klientów są najbardziej istotne.
Krok 2. Realizacja pomysłów, czyli tworzenie projektu witryny
Bogatsi o wiedzę, dotyczącą oczekiwań i potrzeb Klienta, przystępujemy do tworzenia projektu strony internetowej. Na tym etapie określamy najważniejsze elementy, które muszą znaleźć się na witrynie: strona główna + dodatkowe zakładki (ich liczba i rodzaj).
Podczas tworzenia projektu uwzględniamy również dodatkowe elementy interaktywne, jeśli takowe mają się znaleźć. Formularze zamówienia, newsletter, sondaże, kalendarze wydarzeń, itd. – wszystko zależy od tego, jaki jest cel witryny oraz kim są jej odbiorcy.
Podczas tworzenia projektu strony, cały czas pamiętamy o tym, by zapewnić jej optymalną funkcjonalność i użyteczność – patrząc oczami potencjalnych użytkowników.
Uwieńczeniem tej fazy jest stworzenie schematu strony, którym będziemy posługiwać się w kolejnych etapach.
I w tej fazie pozostajemy z naszym Klientem w kontakcie. Przedstawiamy swoje propozycje i w razie konieczności, dokonujemy poprawek i wprowadzamy zmiany. Wszystko po to, by powstająca strona jak najwierniej odzwierciedlała wizje Klienta.
Krok 3. Strona zaczyna już wyglądać, czyli przygotowanie szaty graficznej
O ile w poprzednich etapach strona internetowa nie miała „namacalnego” kształtu, w tej fazie zaczyna ona już jakoś wyglądać.
Projekt graficzny strony internetowej uwzględnia ogólny szablon, odpowiednio dobrane kolory i logotyp (będące elementem identyfikacji wizualnej), rozkład treści, rozkład zakładek. A wszystko po to, by witryna była atrakcyjna pod względem designu i czytelna, a jednocześnie zapewniała łatwą nawigację.
Powstająca szata graficzna (czyli to, co będzie widzialne dla użytkowników strony) również uwzględnia oczekiwania i sugestie Klientów. Grafika witryny tworzona jest w taki sposób, by jak najlepiej odzwierciedlała potrzeby, a jednocześnie była dopasowana do charakteru prowadzonej działalności.
Krok 4. Prac nad stroną ciąg dalszy, czyli tworzenie kodu i oprogramowania
Na tym etapie zajmujemy się tworzeniem kodu oraz oprogramowania. Słowem – wszystkim tym co sprawia, że projekt witryny zamienia się w poprawnie działającą stronę internetową.
Krok 5. Strona www dostępna w sieci, czyli testowanie i wdrożenie
Jeśli wszystkie etapy procesu tworzenia witryny internetowej zostały zaakceptowane przez Klienta, przechodzimy do testowania strony. Sprawdzamy poprawność wyświetlania się witryny w kilku przeglądarkach oraz poprawność wyświetlania się wszystkich jej elementów. A wszystko po to, by mieć pewność, że witryna spełni swoje zadanie po jej uruchomieniu.
Jeśli powstała witryna działa bez zarzutu, wdrażamy stronę przenosząc jej zawartość na docelowy serwer.
Powyższy proces tworzenia witryn dotyczy przede wszystkim prostych stron internetowych. W przypadku realizacji bardziej rozbudowanych serwisów czy sklepów, etapów projektowania może być nieco więcej. Ogólny schemat jest jednak mniej więcej taki sam.