Użyteczność strony głównej serwisu firmowego. Na co zwracać uwagę?

Podobno nie powinno się „oceniać książki po okładce”. Jednakże strona główna internetowego serwisu firmowego może być traktowana jako wyjątek. Jest to bowiem wizytówka, z którą – jako pierwszą – styka się potencjalny klient. Liczy się zatem pierwsze wrażenie – pierwszych kilka sekund, które mogą zdecydować o zainteresowaniu ofertą. Istotne znaczenie ma zatem zarówno atrakcyjny design oraz funkcjonalność. Oto kilka wskazówek, które pomogą poprawić użyteczność strony głównej serwisu internetowego firmy.

1. Wyróżnij elementy, które muszą przykuć uwagę użytkownika

Celem każdej strony internetowej jest wywołanie określonej akcji. W przypadku witryny firmowej może to być zachęcenie do zapoznania się ze szczegółami oferty, w przypadku sklepu internetowego – zachęcenie do zakupu najnowszych / promowanych produktów, itp. Cel ten nie zostanie zrealizowany, jeśli główne elementy nie zostaną w odpowiedni sposób wyeksponowane.

Istotne znaczenie ma tutaj określenie konkretnego miejsca na stronie, które zwraca szczególną uwagę. Dobrze jest w tym celu przeprowadzić test użyteczności witryny, dający odpowiedź na pytanie – „gdzie użytkownik spogląda / klika najczęściej?”.

Pamiętaj, by kierować się również ogólną zasadą: im dana treść ważniejsza, tym musi być bardziej wyróżniona.

2. Pokaż co Cię wyróżnia i przedstaw korzyści

Jeśli chcesz, by osoba odwiedzająca Twoją stronę zamieniła się w klienta, musisz go w odpowiedni sposób zachęcić. Najlepiej przedstawić wszystkie korzyści, które użytkownik otrzyma, jeśli np. zarejestruje się w serwisie, skorzysta z Twojej usługi, dokona zakupów w Twoim sklepie, itp. Dobrą metodą jest również przedstawienie cech, które wyróżniają spośród konkurencji.

Nie koncentruj się zatem, by przedstawić wyłącznie „suche” informacje, lecz informacje podkreślające to, co klient może zyskać.

3. Zaprezentuj swoją ofertę

Na stronie głównej warto zaprezentować również swoją ofertę. Jeśli nie pokażesz użytkownikowi tego, co można u Ciebie znaleźć, z pewnością natychmiast zakończy on wizytę na Twojej stronie i szybko tutaj nie wróci (w bardziej pesymistycznej wersji – nie wróci do Ciebie wcale).  W zupełności wystarczą jednak krótkie zajawki opatrzone odpowiednimi nagłówkami (np. „Nasza oferta”, „Nasze usługi”, „Najnowsze produkty”).

4. Pamiętaj o standardach stron www

Nie możesz zapominać o ogólnie panujących standardach dotyczących stron www, które znają użytkownicy.

Pamiętaj, że:

- logo powinno znajdować się w górnym lewym rogu (z odnośnikiem do strony głównej),

- ścieżka strony powinna odzwierciedlać aktualną lokalizację,

- nowa strona nie powinna otwierać się w nowym oknie (wyjątek stanowią otwierane dokumenty PDF, itp.),

- elementy nawigacyjne powinny przenosić do odpowiednich działów lub szczegółów treści,

- linki odwiedzone powinny wyróżniać się kolorem od linków nieodwiedzonych.

5. Regularnie aktualizuj zawartość strony głównej

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom użytkowników, staraj się na bieżąco aktualizować zamieszczaną treść na stronie głównej. Dzięki temu cała witryna będzie sprawiała wrażenie dynamicznej, a to zachęci do częstego jej odwiedzania.

6. Korzystaj z animacji i grafiki z umiarem

Elementy graficzne na stronie www mają ogromne znaczenie. Są niezbędnym dodatkiem, nadają odpowiedniego charakteru, zwiększając atrakcyjność serwisu.  Jednak nie można przesadzać z ich ilością. Przeładowanie nie daje pożądanych efektów. Wręcz przeciwnie – odwraca uwagę od rzeczy najważniejszych.

 

Jeśli zastosujesz się do powyższych wskazówek, Twoja strona internetowa z pewnością stanie się bardziej przyjazna użytkownikowi, a co za tym idzie – skuteczna pod względem marketingowym.