7 najczęstszych błędów popełnianych na stronie, przez które tracisz klientów

Wiele jest stron internetowych, którym daleko do ideału. Zamiast koncentrować się na realizowaniu założonych celów (np. sprzedaży produktów / usług), najczęściej są nieefektywne i sprawiają wrażenie nieprzemyślanych. Jeśli witryna nie jest estetyczna i funkcjonalna – z punktu widzenia użytkownika – firma nie budzi zaufania i wydaje się być mało profesjonalna. Przez takie błędy popełniane na stronie możesz stracić potencjalnych klientów. A co, jeśli każdego dnia jest ich co najmniej kilkudziesięciu?

Poniżej prezentujemy 7 najczęstszych błędów popełnianych na stronie internetowej, które zrażają odwiedzających i zniechęcają do skorzystania z usług.

1. Strona inna niż wszystkie

Oryginalność i zaskakiwanie użytkowników ma znaczenie, jednak nie za wszelką cenę. Często można spotkać się z klientami, którzy chcą, by ich witryna była „inna niż wszystkie”. Na plus można zaliczyć to, że klient chce się wyróżnić spośród konkurencji. Ale zupełnie dziwi nas sposób, w jaki chce to zrobić. Nietypowe menu w postaci rozrzuconych przycisków, menu z ikonkami zamiast menu tekstowego – to przykłady „innych”, ale zupełnie nietrafionych pomysłów.

Nawet, jeśli kierujesz swoją ofertę do ludzi inteligentnych, nie zmuszaj ich do poszukiwania odpowiednich ikonek, prowadzących do oferty czy danych kontaktowych. Pamiętaj, że użytkownicy przyzwyczajeni się do klasycznego wyglądu menu, a prosta nawigacja jest drogą do sukcesu. Miej świadomość, że odwiedzający Twoją stronę, z pewnością mają otwartych jeszcze kilka witryn. Jeśli utrudnisz im dostęp do swojej oferty bądź innych informacji, których poszukują,
z pewnością uciekną z Twojej strony. Wybiorą zaś taką, która charakteryzuje się łatwiejszą, intuicyjną nawigacją.

2. Nieodpowiedni dobór kolorów

Nikt nie każe Ci posiadać witryny w ponurych kolorach, ale nie możesz przesadzać też w drugą stronę. Żółte napisy na niebieskim tle potrafią „dać po oczach”. Wszystkie zastosowane barwy muszą być łagodne, bo inaczej sprawią, że tekst będzie trudny do przeczytania.

3. Nieczytelne czcionki

Są strony internetowe, na których została zastosowana artystyczna czcionka. Fakt, taka witryna z pewnością będzie się wyróżniała na tle innych. Ale co z tego, skoro najczęściej treści są trudne do odczytania? To kolejny błąd, który nie zachęca do zapoznania się z zawartością strony ani tym bardziej do pozostania tam dłużej.

Pamiętaj, że jeśli użytkownik będzie musiał zastanawiać się nad tym, co jest napisane na Twojej stronie, raczej mało prawdopodobne, że kiedykolwiek jeszcze tutaj wróci. Dlatego zadbaj o czytelność czcionki. Najlepiej postaw na te najczęściej spotykane i uniwersalne, np. Tahoma, Arial, Verdana.

4. Animacje Flash

Animacje Flash są bardzo popularne na wielu stronach internetowych. Tymczasem nie wszyscy użytkownicy je lubią. A to dlatego, że nie na każdym urządzeniu takie witryny otwierają się poprawnie. (np. strony Flash nie działają na iPodzie). A jeśli już działają, to ładują się znacznie wolniej.

Jeżeli już koniecznie chcesz posiadać animacje flash’owe, ogranicz się do niezbędnego minimum. Najlepiej stosuj je tylko wtedy, gdy nie możesz czegoś zaprezentować za pomocą zwykłych skryptów lub statycznych obrazków.

5. Muzyka na stronie

Choć dla wielu osób autoodtwarzanie dźwięków jest ciekawym dodatkiem – „umilaczem” czasu spędzanego na witrynie, nie należy generalizować. Większość użytkowników to zagorzali przeciwnicy tego rodzaju praktyk. Muzyka na stronie może być denerwująca, szczególnie jeśli jeden utwór odtwarzany jest na okrągło.

Jeśli jednak uprzesz się, że na Twojej stronie ma być muzyka, pójdź na kompromis. Wyjdź naprzeciw oczekiwaniom użytkowników, którym muzyka przeszkadza i pozwól im samodzielnie zdecydować, czy mają ochotę na jej słuchanie. Umieść widoczny przycisk, który umożliwi im włączenie lub wyłączenie dźwięku w dowolnej chwili.

6. Strona niedopasowana do wszystkich przeglądarek

Choć Twoja witryna może poprawnie wyświetlać się w tych najpopularniejszych przeglądarkach, nie jest powiedziane, że będzie wyświetlać się we wszystkich. Pamiętaj, że nie wszyscy użytkownicy korzystają z Mozilla Firefox, Google Chrome czy Internet Explorer. A chcąc osiągnąć sukces, nie tracąc klientów, musisz myśleć o każdym odwiedzającym.

Twoja strona internetowa powinna prawidłowo wyświetlać się w każdej przeglądarce, wyglądając tak samo dobrze i identycznie. Zanim więc wdrożysz stworzoną witrynę, musisz poddać ją testom. Jeśli tego nie zrobisz, odetniesz sobie drogę do klientów, którzy korzystają np. z przeglądarki Opera.

7. Zbyt wolne ładowanie strony

Wiele jest stron internetowych, na otwarcie których trzeba długo czekać. Bywa to dość irytujące i zniechęcające. Musisz więc wyeliminować czynniki odpowiadające za zbyt wolne ładowanie witryny.

Do najczęstszych zalicza się:

- zbyt dużą wagę zdjęć oraz innych plików (np. skryptów),

- nieużywanie cache,

- słaby serwer.

 

Jeśli na Twojej stronie internetowej pojawia się choć jeden z powyżej opisanych błędów, jak najszybciej go wyeliminuj. Szybko przekonasz się, że nawet najmniejsze niedociągnięcia mogą rzutować na zainteresowanie Twoją witryną ze strony użytkowników. Część z nich na pewno będziesz w stanie usunąć samodzielnie. Jeżeli jednak potrzebujesz rady specjalistów, zgłoś się do profesjonalnej agencji interaktywnej. Pomożemy Ci wyeliminować wszystkie błędy, czyniąc Twoją stronę funkcjonalną i przyjazną odwiedzającym.