Chcąc sprawdzić czy strona internetowa faktycznie spełnia standardy usability (użyteczności), warto wykonać odpowiednie testy. Dzięki nim można poznać odpowiedź na pytanie o to, z czego wynika tak niski poziom oglądalności witryny. Jedną z najważniejszych technik, wykorzystywanych do sprawdzenia użyteczności strony jest eye tracking. Świetnym jej uzupełnieniem okazuje się mouse tracking.
Mouse tracking, czyli co?
O ile w przypadku eye crackingu chodziło o śledzenie ruchu gałki ocznej, tak istotą mouse tracking jest śledzenie ruchów kursora, poruszającego się po stronie www.
Nic nie stoi na przeszkodzie, by tego rodzaju badania przeprowadzić w formie scenariuszowej. Wówczas potrzebna będzie grupa użytkowników oraz moderator – osoba narzucająca określone polecenia. W efekcie użytkownicy zaproszeni do badania wykonują zadania zlecone przez moderatora. To zaś pozwala na sprawdzenie funkcjonalności i intuicyjności witryny www.
Warto jednak mieć świadomość, że badania scenariuszowe to znacznie kosztowniejsze rozwiązanie. Dlatego część właścicieli stron www decyduje się na „podpięcie” specjalnych narzędzi, które pozwolą na zarejestrowanie wszystkich ruchów myszką. I w ten sposób można dowiedzieć się, gdzie wędruje kursor użytkowników witryny, co pozwoli wyciągnąć odpowiednie wnioski.
Mouse tracking a wyniki badań
Warto mieć świadomość, że mouse tracking jest metodą, która może dawać wyniki zbieżne z wynikami techniki eye tracking. Szacuje się, że korelacje sięgają poziomu 84-88%. A wszystko dlatego, że zwykle nasz wzrok oraz położenie kursora myszki bardzo często pokrywają się. To przecież wzrok podąża za kursorem. To zaś sprawia, że dla wielu osób mouse tracking stanowi dobrą alternatywę dla eye trackingu. Trzeba jednak mieć świadomość, że choć w wielu przypadkach sporo informacji może być faktycznie zbieżnych (szczególnie jeśli wyniki badań będą prezentowane w formie tzw. heat maps), tak naprawdę są to dwie różne techniki, które stanowią raczej wzajemne uzupełnienie niż alternatywę.
Dlaczego wykorzystanie mouse tracking jest tak ważne?
Technika mouse tracking pozwala na zweryfikowanie stopnia użyteczności strony internetowej. Z metody tej bardzo często korzysta się na etapie projektowania witryny. Dzięki temu można sprawdzić, czy powstająca strona faktycznie jest przyjazna użytkownikowi – pozwala na łatwą i intuicyjną nawigację. Jeżeli okaże się, że strona nie spełnia podstawowego jej celu, wówczas można przeprowadzić jej modyfikację.
W przypadku istniejących już witryn www, mouse tracking może dać odpowiedź na pytanie o niski wskaźnik odwiedzin strony oraz niską konwersję. W połączeniu z eye trackingiem czy click trackingiem pozwala na wyeliminować te błędy, które stanowią skuteczną barierę, czyniąc stronę mało przyjazną – z punktu widzenia użytkownika.