Posiadając choćby nawet jedną stronę internetową i mając na celu dotarcie do szerokiego grona użytkowników, istotne znaczenie ma śledzenie statystyk. Dzięki pozyskiwanym informacjom o wizytach w serwisie, można modyfikować prowadzone działania marketingowe, by przynosiły jeszcze lepsze efekty. Narzędzi do śledzenia statystyk jest wiele, ale rekordy popularności bije przede wszystkim Google Analytics, o którym już jakiś czas temu wspominaliśmy (kliknij tutaj, aby zapoznać się z artykułem).
Rozpoczynając przygodę z Google Analytics, dobrze jest zapoznać się z najważniejszymi pojęciami. To niezbędne w przypadku początkujących osób, które do tej pory tylko o tym narzędziu słyszały. A jeśli posiadasz już jakąś wiedzę z tego zakresu, potraktuj ten wpis jako przypomnienie.
Czym są sesje?
Sesje to nic innego jak wizyty użytkowników na stronie. Liczone są od wejścia na stronę do momentu jej przełączenia na inną witrynę (w dowolny sposób). Istnieją jednak sytuacje, w których ponowne wejście na stronę będzie traktowane jako ta sama sesja (np. gdy użytkownik wraca na stronę po upływie 30 minut nieaktywności lub zmienił źródło w ciągu 30 minut od pierwszych odwiedzin).
Kim są unikalni użytkownicy?
Unikalny użytkownik daje odpowiedź na pytanie o to, ile osób odwiedziło stronę w określonym przedziale czasowym.
Dane te liczone są na podstawie pliku cookie, dlatego dane te są dość nieprecyzyjne. Trzeba pamiętać, że reprezentują one nie tyle konkretną osobę, co przeglądarkę – gdy z komputera korzysta wiele osób, wszystkie ich odwiedziny będą traktowane jako jeden unikalny użytkownik (w określonym przedziale czasowym). Istnieje też druga strona medalu – usunięcie cookie oznacza, że ten sam użytkownik może być kolejny raz liczony jako unikalny.
Na co wskazują odsłony?
Kolejnym parametrem Google Analytics są odsłony. Są one definiowane jako pojedynczy przypadek wczytania witryny przez przeglądarkę. Można rozumieć to tak, że jeśli ktoś wchodzi na Twoją witrynę 5 razy w danym przedziale czasowym i za każdym razem wejdzie na 3 podstrony, łącznie wygeneruje 15 odsłon.
Co oznacza czas trwania wizyty?
Dzięki Google Analytics istnieje możliwość zliczania uśrednionego czasu trwania wizyty, co jest możliwe dzięki śledzeniu czasu między odsłonami. Odwiedziny jednej witryny zostają przypisane do określonego przedziału czasowego (0-10) oraz kategorii głębokości strony (<1). W tych wartościach ostatnia strona nie jest uwzględniana, dlatego uzyskane dane mają jedynie charakter szacunkowy.
Czym jest współczynnik odrzuceń?
Współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate) to niezwykle istotny parametr, który może być cenną informacją wskazującą np. na atrakcyjność serwisu. Zgodnie z definicją jest to procent odwiedzin tylko jednej strony przed opuszczeniem witryny – bez względu na czas trwania odwiedzin.
Wysoki współczynnik odrzuceń może wskazywać na to, że serwis internetowy nie jest atrakcyjny dla użytkownika, np. mało intuicyjny, niefunkcjonalny, zawiera mało przydatne (lub nieprzydatne w ogóle) informacje. Jego wartość może więc skłaniać do refleksji na temat konieczności modyfikacji serwisu.
Jak interpretować pozyskane dane?
Google Analytics to potężne narzędzie, które stanowi cenne źródło wiedzy o naszym serwisie. Daje jednak „suche” fakty, które należy ze sobą powiązać oraz zinterpretować.
Raporty o odbiorcach potrafią przekazać wiele istotnych danych na temat użytkowników:
- do jakiej grupy odbiorców należą,
- w jaki sposób docierają do serwisu,
- ich zachowania (powrotów, zaangażowania, itp.) .
Szczególnie istotne są informacje o zachowaniach odbiorców. Google Analytics pozwala sprawdzić, jak skuteczne są np. prowadzone działania w zakresie zachęcania nowych użytkowników do powrotu, jak atrakcyjne są treści zamieszczane na stronie, jak wpływają nowi i powracający użytkownicy na generowane przychody.
Warto na bieżąco prowadzić analizy wyników prezentowanych przez Google Analytics. Dzięki nim można prowadzić działania badawcze, które pozwolą odpowiedzieć na pytanie – jak zwiększyć zainteresowanie serwisem.