Nie ma nic ważniejszego, jak zaistnienie w świadomości potencjalnych klientów. To sprawia, że konkretne produkty / usługi wybierane są częściej niż oferta konkurencji. Co więc powoduje, że dana marka jest rozpoznawalna? Odpowiedź jest prosta – to logo firmowe. Ale czy faktycznie ma ono znaczenie?
Logo firmowe, czyli pierwszy krok do sukcesu
Co prawda istnienie logo firmowego nie przesądza o sukcesie firmy, jednak bez niego jego osiągnięcie jest właściwie niemożliwe. Czy rzeczywiście? By odpowiedzieć na to pytanie, warto pomyśleć o najbardziej znanych markach i ich logotypach? Czy krem Nivea sprzedawałby się tak samo dobrze, jeśli na opakowaniu nie widniałby charakterystyczny znaczek? Marka Nivea właśnie przez logo tak trwale „wbiła się” w świadomość klientów, co stało się czynnikiem wpływającym na jej sukces.
Warto bowiem mieć zdawać sobie sprawę, że logo jest skutecznym narzędziem marketingowym i komunikacyjnym. Stanowi przy tym część identyfikacji wizualnej, dlatego jednoznacznie musi kojarzyć się z firmą i przedmiotem jej działalności.
Cechy dobrego logo
Posiadanie logo to jednak dopiero pierwszy krok. Ogromne znaczenie ma jego wygląd. Tylko odpowiednio zaprojektowane jest w stanie przykuć uwagę i utkwić w pamięci potencjalnych klientów.
Czytelność – jest to parametr niezwykle ważny z uwagi na to, że logo występuje w niewielkim rozmiarze. Warto zastosować tutaj maksymalne uproszczenie, które sprawi, że znak firmowy łatwiej będzie zapamiętać, gdyż mnogość szczegółów mogłaby skutkować rozproszeniem uwagi.
Łatwość zapadania w pamięć - osiągane nie tylko poprzez czytelność. Istotne znaczenie ma w tym przypadku przede wszystkim typografia. Odpowiednia kompozycja liter oraz kształt całego słowa może stworzyć niepowtarzalną i charakterystyczną formę. O rozpoznawalności może decydować również kolor – dla wielu ludzi ważniejszy niż kształt logo czy slogan reklamowy. Odpowiednim zestawieniem kolorów w swoim logo wyróżniło się wiele marek, np. BP, McDonald’s.
Użyteczność – rozumiana w tym przypadku jako możliwość niewielkiej modyfikacji logo z powodu rozszerzania działalności firmy. Dobrze zaprojektowany znak graficzny powinno się łatwo urozmaicać dodatkowymi elementami, których obecność nie doprowadzi do całkowitej modyfikacji logo.
Dobry znak firmowy powinien także przetrwać ducha czasu. Nie można bowiem mówić o rozpoznawalnym wizerunku, jeśli co kilka lat firma dokonuje diametralnej zmiany logo. Przy tworzeniu projektu warto zatem wziąć pod uwagę możliwość wprowadzania ewentualnych zmian, ale z zachowaniem ciągłości logo.
Kiedy warto odświeżyć znak firmowy?
Jak już wyżej wspomnieliśmy, niekiedy zachodzi konieczność odświeżenia logo, choćby w celu jego ulepszenia i unowocześnienia. W jakich przypadkach warto zdecydować się na redesign?
- Jeśli Twoje logo coraz słabiej spełnia swoje funkcje
W takiej sytuacji możesz zdecydować się na dokonanie niewielkiej korekty. Czasami wystarczy drobna zmiana detali, by podnieść wartość znaku firmowego i stać się rozpoznawalnym dla klientów.
- Jeśli pojawiają się negatywne lub niewłaściwe skojarzenia z marką
Wówczas można zdecydować się na budowę nowego wizerunku firmy. Nowe logo, a nawet nowa nazwa – są w stanie uratować markę.
- Jeśli „rodzi się” nowa marka
Połączenie firm, zmiana branży, rozszerzenie działalności – to najważniejsze powody, dla których dochodzi do całkowitej metamorfozy logo. Dopasowanie wizerunku do nowego zakresu działania to szansa na zdobycie nowych klientów.
- Jeśli chcesz dać sygnał o rozwoju firmy
Delikatna modyfikacja logo poprzez wprowadzenie „zmian kosmetycznych” nie zaburzy rozpoznawalności marki, a jedynie zasygnalizuje podążanie drogą rozwoju.
Chcesz stworzyć logo firmowe, które przyciągnie klientów i zapadnie w pamięć? A może zamierzasz dokonać niewielkich poprawek, by firma ponownie stała się przedmiotem zainteresowań? Zgłoś się do nas i zamów bezpłatną wycenę.