Każda strona internetowa jest inna, jednakże plan działania jest w zasadzie podobny – w każdym przypadku. Nie da się ukryć, że proces tworzenia witryny www jest czasochłonny, aczkolwiek wszystko po to, żeby efekt był zadowalający i zgodny z oczekiwaniami. Jak to więc wygląda krok po kroku?
Krok 1. Ciekawy pomysł
Proces tworzenia strony internetowej zaczyna się od poszukiwań ciekawego pomysłu. Witryna www ma być wabikiem, przyciągającym użytkowników. Dlatego liczy się interesująca koncepcja. Ważne jest jednak to, by cała strona była dostosowana do branży konkretnej firmy. Z tego też powodu należy zapoznać się z jej specyfiką, a jednocześnie poznać oczekiwania i wizje klienta. W połączeniu z kreatywnością pracowników agencji interaktywnej udaje się wpaść na pomysł witryny, która będzie nie tylko nowoczesna i atrakcyjna pod względem wizualnym, ale również funkcjonalna.
Krok 2. Wstępny schemat
Czas przystąpić do stworzenia wstępnego schematu witryny. Chodzi tutaj o określenie takich kwestii jak np. ma wyglądać menu: ile ma być podstron, w jakiej konfiguracji mają występować, itp. Istotne znaczenie ma również sprecyzowanie, czy dana podstrona będzie miała charakter statyczny (np. formularz kontaktowy), czy będzie jej zawartość będzie regularnie modyfikowana (np. aktualności, oferta, realizacje).
W taki sposób powstaje wstępny schemat, na podstawie którego wykonywane są kolejne prace.
Krok 3. Stworzenie szaty graficznej
Strona internetowa musi być estetyczna, dlatego sporo czasu – podczas prac nad stworzeniem witryny – poświęca się layoutowi. Na tym etapie – podobnie jak w przypadku pomysłu – istotne znaczenie ma odzwierciedlenie charakteru branży, w której działa firma. Jak najbardziej wskazane są więc konsultacje z klientem, by i w tym zakresie strona internetowa była zgodna z jego oczekiwaniami i preferencjami potencjalnych kontrahentów. Nic nie stoi na przeszkodzie, by klient przedstawił swoją wizję – nawet za pomocą prostego schematycznego rysunku. Mile widziane jest wskazanie tych witryn dostępnych w sieci, które robią na nim wrażenie i najbardziej przypadają do gustu. Dzięki temu łatwiej jest stworzyć najbardziej optymalny projekt graficzny witryny, który będzie nowoczesny, a przy tym przyjazny dla oka wszystkich użytkowników.
Najczęściej szata graficzna uwzględnia 2-3 kolory wiodące. Większa ich liczba może wprowadzać pewne „zamieszanie” i sprawiać, że strona będzie mało czytelna i mało estetyczna. Ważne, by kolorystyka była spójna, zaś sama strona składała się na element identyfikacji wizualnej.
Krok 4. Programowanie i uzupełnianie treścią
Jeśli projekt szaty graficznej zostanie ostatecznie zaakceptowany, można przystąpić do właściwej części tworzenia witryny. Na tym etapie następuje kodowanie strony, by w całej swojej okazałości mogła zaprezentować się potencjalnym klientom. Pozostaje jeszcze uzupełnić witrynę treścią.
Krok 5. Testowanie
Zanim jednak strona internetowa ujrzy światło dzienne, zostaje poddana testom. Dzięki nim można zweryfikować czy witryna faktycznie działa poprawnie (np. wyświetla się prawidłowo w tych najbardziej popularnych przeglądarkach, wyświetla się poprawnie w różnych systemach operacyjnych, na różnych urządzeniach). Wszelkie ewentualne błędy są eliminowane. Szczególną uwagę należy zwrócić tutaj na szybkość ładowania się strony. Wiadomo bowiem, że od tego parametru zależeć może, jak długo użytkownik pozostanie na witrynie i czy chętnie będzie z niej korzystał w przyszłości.
Krok 6. Wdrożenie i uruchomienie witryny
Jeżeli strona przejdzie pomyślnie wszystkie testy, dochodzi do jej wdrożenia. W zależności od technologii stworzenia witryny czy funkcjonalności dobierany jest serwer. Strona umieszczana jest następnie w Internecie – pod wybraną uprzednio domeną.
Ponieważ firmowa strona internetowa jest wizytówką przedsiębiorstwa w sieci, jej stworzenie należy powierzyć specjalistom. Tylko profesjonalna agencja interaktywna jest w stanie przygotować witrynę nowoczesną, funkcjonalną i zgodną z oczekiwaniami.