Są strony internetowe, które cieszą się wysoką oglądalnością, a użytkownicy wykonują założone przez właściciela witryny akcje. Ale są i takie, które opuszczane są tak szybko, jak szybko ktoś do nich trafił. Dlaczego tak się dzieje? Dlaczego na jednych witrynach użytkownicy chcą spędzać więcej czasu, a niektórych nie chcą odwiedzać w ogóle?
Tak naprawdę wpływ na to ma wiele czynników. Może to być zarówno treść zawarta na witrynie, ale również i sam wygląd strony. Wiele zależy od tego, czy odwiedzana witryna jest użyteczna z punktu widzenia użytkownika. Bardzo często zdarza się tak, że strona internetowa stanowi odzwierciedlenie nowoczesnych standardów. I choć wydawać by się mogło, że wpłynie to na poprawę jej funkcjonalności, tak naprawdę spada jej wydajność. Witryna wolniej się ładuje, zaś jej konstrukcja nie pozwala na intuicyjną nawigację. W efekcie staje się mało użyteczna, choć na pierwszy rzut oka wszystko wydaje się być idealne.
Użyteczność strony internetowej zorientowane na użytkownika
Na użyteczność strony internetowej (tzw. webusability) wpływa przede wszystkim user experience, czyli doświadczenie użytkownika. Jest to termin, który opisuje całość wrażeń, jakie towarzyszą użytkownikowi podczas korzystania ze strony internetowej. Jeżeli z jakiegoś powodu doświadczenia z daną witryną nie są pozytywne (np. strona powoli się ładuje, poruszanie się po stronie sprawia trudność), wówczas użyteczność strony internetowej spada.
Jak zatem projektować strony www, by spełniały warunki webusability?
Użyteczność strony internetowej to sprawa dość złożona. W pierwszej kolejności należy określić cele, które ma realizować witryna internetowa. Trzeba sprecyzować czy ma to być sprzedaż, promowanie, czy informacja. Istotne znaczenie ma również określenie jego użytkowników – czy będą to osoby młode, niedoświadczeni internauci czy może profesjonaliści.
Ponadto należy zastosować się do ogólnych zasad zwiększających użyteczność strony internetowej, m.in.:
- w układzie strony należy zastosować odpowiednią hierarchię – im coś ważniejsze, tym powinno być większe i bardziej wyróżnione,
- wykorzystywanie powszechnie stosowanych rozwiązań, do których użytkownicy zostali już przyzwyczajeni – nie warto zmieniać pozycji logo z ulokowania u góry po lewej stronie i jego odnośnika do strony głównej, dobrze jeśli linki odwiedzone będą odróżniały się od linków jeszcze nieklikniętych, itp.
- zastosowanie powszechnie obowiązującego nazewnictwa, np. zamiast „NAWIGACJA” lepiej będzie brzmieć „MENU”,
- wyróżnienie kategorii aktualnie odwiedzanej.
Choć może się wydawać, że takie powielanie schematów nie jest mile widziane przez internatów, w praktyce okazuje się przydatne. Żaden użytkownik sieci nie lubi raczej tracić czasu na to, by „uczyć się strony” na nowo. Prosta i łatwa nawigacja jest szeroko doceniana przez internautów, którzy szybko i bez błądzenia dotrą do celu. Dlatego strona internetowa powinna być skonstruowana w taki sposób, by ograniczyć do minimum liczbę kliknięć przez użytkownika. Witryna będzie funkcjonalna, jeśli trzy kliknięcia wystarczą, by internauta trafił w każde miejsce serwisu www. Dzięki temu z pewnością czas jego odwiedzin na stronie znacznie się wydłuży.
Projektowanie strony internetowej w odniesieniu do user experience musi uwzględniać dostarczenie pozytywnych wrażeń w kontakcie z serwisem. Istotne znaczenie ma tutaj połączenie atrakcyjnej i przejrzystej szaty graficznej z funkcjonalną i intuicyjną nawigacją.
Jeśli zdajesz sobie sprawę, jak ważna jest użyteczność strony internetowej, zgłoś się do nas. Zajmujemy się projektowaniem witryn www zorientowanych na oczekiwania i potrzeby użytkowników.